måndag 9 februari 2009

Skrivpuff utmaning

SkrivPuff utmaning 40 - Vad skulle hända om...

"Vad skulle hända om du hoppade över träningen i dag?"
Cassi kollade upp från sina böcker, hon kännde igen denna lek. "Vad menar du?" fråge hon.
"Ja, om du bestämde dig för att vara lat och hoppa över träningen, vad skulle hända?" frågade Ben, huvudet på sned som alltid då han försökte lura ur henne något. Hon hade aldrig berättat för honom om det och hon tänkte aldrig göra det heller. Det är användbart, att se de små täcknena dina vänner gör då de vill något specillt. Som de där extra blinkningarna då han ljuger eller kisningen då han försöker komma ihåg något viktgt. Hon känner honom allt för väl..
"Varför skulle jag vara lat just i dag?"
Denna lek gick ut på att han skulle få Cassi att erkänna att hon var en träningsnarkoman, eller vad det nu var han kallade det. Cassis mål med det hela var att göra honom galen. Det var en rolig lek, i bland. Men ju fler gånger den lektes ju tråkigare blir den.
"Du vet jag menar, om du bara bestämde dig för att hoppa över träningen," sa han.
"Ja men varför?" frågade Cassi. "Varför skulle jag bara hoppa över en träning?"
"Bara för att du vill!"
Frustrationen började lysa ur Bens ögon.
"Jag vill ju inte, det är du som vill," sa Cassi.
Dan slog ut med armarna. "Du är omöjlig, vet du det?" sa han. Cassi ryckte på axlarna.
"Kanske är det clorinet som dödar mina hjärnceller eller något."
"Mycket möjligt," sa Ben surt.
De sat tysta i några minuter. Cassie studerade ännu en gång sin vän. Sin bästa vän. Hans aningens för långa, lockiga hår och blå ögon som gjorde att alla tjejer runt omkring honom fick hjärtsnurp och blev galet förälskad i honom. Det drabbade Cassie i bland också, sådär plötsligt att det nästan gjorde ont i hjärtat. Men det var mer än för bara hans utseende.
"Jag skulle få dåligt samvete och min tränre skulle bli sur. Men det skulle aldrig hända."
Han nickade bara. Det var inte ofta hon lät honom vinna, men i dag kände hon sig snäll. Och trött. I bland måste man bara säga sanningen.

1 kommentar:

  1. hoppas du skriver mer. läst detta och det var bra skrivet. som ett kapitel i en bok...

    SvaraRadera