fredag 20 mars 2009

Skrivpuff utmaning 79

Skriv om en resa du (eller din huvudperson) skulle vilja göra.

Skrivbordet i mitt rum står framför fönstret. Så om jag sitter vid skrivbordet, har jag utsikt ut över fjorden. Varje dag kommer flera flygplan in för landning eller kommer upp från en start från den långa landningsbanan som går ut i vattnet. Varje gång jag hör ett plan, hör motorerna spinna, så brukar jag fantisera om vart det är på väg. Jag vet vart det är på väg. Så här års går det bara plan till två andra isländska städer, men jag fantiserar i alla fall. Mentalt packar jag min väska och kliver på planet, kollar ut från det fönstret i stället från mitt.

Det är alltid olika resemål. Ganska ofta är det London eller någon stans i Australien. Men också Sydafrika, Kina, Thiland, Spanien, Italien eller Grekland. Det är så många länder som jag vill se. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för bara en drömresa.

I dag, då det sista planet lyfte, drömde jag om New York. Jag drömde om att gå längs de fullpackade gatorna, om att bara smälta in i folkvimlet. Inte känna igen en enda människa då jag gick på stan. Sätta mig i de skruttiga tunnelbanorna och bara iaktta alla olika sorters människor som krossar min väg. Kolla på alla sevärdigheter igen. Sätta mig i central park och läsa, skriva eller kanske bara lyssna på musik.

I morgon kommer jag att drömma om en annan stad och dagen efter det ytterligare en ny stad. Det är så jag fungerar. Jag vet inte om jag gillar det eller inte, men så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar